Cima dell'Uomo, 2390m

Když už jsem toho roku měl švýcarskou dálniční známku, bylo třeba toho využít! Chtěli jsme něco, co se dá přejít uceleně, chtěli jsme prostě týden být někde nahoře, a to Tessinské Alpy splňovaly zcela ideálně. Jižní cíp Švýcarska, už s notným nádechem Itálie, hřebenovka od jihu na sever. A tak brzy ráno po určitých peripetiích s parkováním vyrážíme z města jménem Bellinzona z nadmořské výšky 230m vzhůru. Je azuro a krásně, stoupáme zpočátku mezi domy a vinicemi, chvílemi po schodech, všechno zde působí jižansky a nechce se nám věřit, že jsme u Švýcarů. O něco výš se vnoříme do lesa a začíná nekonečná dřina; les chvílemi střídají horské louky, slunce praží a je to zkrátka pořád do kopce. Po čtyřech hodinách jsme o 1100m výš ve vsi Bessenchia, kde poprvé obdivujeme místní horskou náves, která je zcela prostá asfaltu i aut - všude jen tráva a úhledné kamenné domky. Je poledne a cesta vede dál vzhůru, chvíli ještě hlubokým smrkovým lesem, pak kolem malého jezírka a za ním už začínají stromy řídnout, načež vyjdeme na první travnaté holiny. Výhledy ohromné, stoupání se trochu zmírnilo, jen to vedro začíná zejména Lence celkem škodit, v jednom sedélku musíme ve stínu odpočívat, neboť přehřátí je na dosah. Upínáme se k chatě Capanna Albagno, ke které kolem 15. hodiny skutečně dorážíme, chata se ovšem jeví podivně - otevřená, zároveň zde ale nikdo není. To ještě nevíme, že místní chaty fungují samoobslužně; vejdi, nakrm se a vyspi, do kasičky vhoď určený obnos a zase jdi. Odpočíváme tedy před chatou, Lenka si ve stínu rozbalí spacák a snaží se vyspat ze svého náběhu na úžeh, což se po hodině daří. Já mezitím odpočívám a fotím. Nakonec jsme oba odpočatí a čilí jako ryba, je 17h a my se bláznivě rozhodujeme jít ještě dál; někde se přece vždycky vyspíme. A tak stoupáme od chaty kolem pastevců a jejich ovcí krajinou už zcela bez lesa, krajinou strmých travnatých svahů protkaných skalkami. Z odpoledního světla se pomalu stává večerní, když v sedle Bocchetta d'Erbea (2251m) překračujeme hranici dvoukilometrového převýšení, které máme dnes v nohách. Oproti mému tajnému očekávání se v sedle spát nedá, takže musíme dál. Překročením sedla jsme už naplno v horách, hluboko zaklenuté údolí Bellinzony jsme nechali pryč a pohlcují nás okolní štíty a tvary... Ze sedla je nutno chvilku klesat a pak zase stoupat, podvečer se mění v opravdový večer a místo na spaní vhodné nenacházíme, nezbývá tedy než dojít až na vrchol Čumy delluómo, jak jsme ji překřtili. Je rovných osm večer, máme za sebou 2200 nastoupaných metrů a seznáváme, že na vršku se spát dá, naše bláznivina nám vyjde. Jen ty mraky na západě mně trochu dělají starosti. Uleháme ve spacácích do žďáráků a ještě netušíme, že nadcházející noc bude výhružná a zlá...