Vysoká, 1035m

Podzimní vandr roku 2019! Vyrážíme odpoledne po práci, cesta prosluněným krajem je opojná nejen díky nádherným okolním barvám, ale i díky pivu, které upíjíme a které si po pracovním týdnu zasloužíme. Za soumraku vystupujeme v Nových Hradech, zdraví nás venkovská kočka, tropíme neplechy a až autobus jedoucí do vsi nám trochu přistřihne křidélka. Ale jen na chvilku, neboť v centru města, podle kterého dostaly název hory, jenž jsou naším cílem, lovíme s jistotou sobě vlastní hospodu. A tak usínáme až po půlnoci v nedalekém Terčině údolí a je nám blaze. Vlastní pouť k horám začíná až následujícího dne ráno, tedy spíš dopoledne. Je kouzelný den. Loudáme se údolím, mezi spoustou barevného listí se necháváme vyvést červenou značkou do polí k Horní Stropnici a to už vidíme ony dvě od severu nezaměnitelné královny Novohradek - Kraví horu a Vysokou... Krása. K té kráse si ovšem taky musíme ještě pár metrů vystoupat. Zpočátku se nechce, kroutíme se pěšinkou, pak ovšem mineme Dobrou Vodu s kostelem, vnoříme se do lesa a cesta ubíhá lépe. Kraví hora nás vítá osamocená a tichá, stoupáme na její rozhlednu a kocháme se výhledem. Později přichází přecejen lidé, svačíme opodál a pak mizíme dolů k Hojné vodě, fascinováni jejím ospalým klidem se ovšem noříme znovu do lesů a nabíráme výšku k nejvyššímu bodu dne. Stoupáme čím dál divočeji, pěšinka se kroutí mezi vývraty a nad námi se šklebí spousta skalních útvarů... A nikde ani živáčka. Odskakuji si na dva vedlejší vrcholy, ztrácíme se ve skalkách a porostu, načež si na hlavním vrcholu teprve uvědomíme jak čas pokročil. A tím začíná závěrečná část dne, nacházíme linii státní hranice a po ní už bez značení kráčíme k jihu; smráká se a občas hledáme nepodmáčené části cesty, úplná tma nás ovšem naštěstí zastihne až v té správné chvíli, kdy už jsme na asfaltce. Teď už není kam zabloudit a tak v objetí lesní temnoty docházíme znaveni k vodní nádrži Zlatá Ktiš, kde nás vítá prázdný altán. Vaříme, jíme a šťastni odpadáme do spacáků...